Historische steden in Oost-Sicilië

Mooie stadscentra ingebouwd door lelijke nieuwbouw

Geschreven door: Dasja

Na te zijn aangekomen met de ferry in Sicilië‚ zijn we in het donker al tot onder Toarmina gereden. Hoewel het er op de foto's leuk uitziet besluiten we het voor nu nog even niet aan te doen. We gaan eerst Siracusa, Noto en Ragusa Ibla verkennen. Maar de leukste verrassing vonden we het kleine vissersdorpje Brucoli, onaangetast door groei en niet omringd door hoogbouw uit de laatste 50 jaar. Want dat is toch wel het grootste nadeel van de oude historische steden op Sicilië, ze zijn allemaal ingebouwd door lelijke (relatieve) nieuwbouw.

Brucoli; zoals een Siciliaans dorpje hoort te zijn

Gelegen op een klein schiereiland net boven Siracusa ligt Brucoli, onaangetast door nieuwbouw en in alle rust die je op Sicilië verwacht. Met meer geluk dan wijsheid komen we hier terecht, even kijken en misschien een overnachting wordt uiteindelijk twee nachten en met tegenzin verlaten we vervolgens Brucoli.

Tegen goed advies in zijn we op zaterdag gaan rijden richting Brucoli. Hel. Elke Siciliaan lijkt tot leven te zijn gekomen en rijdt rond in zijn auto. Eenmaal bij Brucoli aangekomen merken we hier ook wat het weekeind doet met Sicilianen. Meerdere campers staan op de rotsen. De stoeltjes staan gezellig buiten rondom een barbecue. Ook wij vinden ons plekje, met een heerlijk uitzicht over de in de rotsen uitgeslepen haven. Dit is het leven. Op zondag worden we wakker door de kerkklokken en het gelach van oude vrouwtjes die de was ophangen. Brucoli begint te leven, een deel van de mensen gaat naar de kerk, terwijl de rest geniet van een koffietje of verse producten koopt bij één van de straatverkopers.

Siracusa, stad op een eiland net voor de kust

Siracusa is het typische voorbeeld van een mooi historisch centrum, omgeven door lelijke nieuwbouw. Nu heeft Siracusa het voordeel dat het oude stadscentrum gebouwd is op een eiland net voor de kust, die via meerdere bruggen bereikbaar is gemaakt vanaf het 'vasteland'. Het uitzicht wordt er dus niet direct door belemmerd. Een tijd lang was Siracusa de grootste en belangrijkste stad in de Griekse oudheid en het was de hoofdstad van Sicilië.

Het historische centrum wordt gesierd door een mooie bouwstijl, maar nog leuker zijn de kleine straatjes waar gebouwen zo dicht op elkaar staan dat het zonlicht de straten nauwelijks nog raakt. Met een paar uur lopen we rond, zien de kathedraal, het kasteel en de stadsmuren die opgetrokken zijn langs de zee. Daarna is het eigenlijk wel weer leuk geweest en laten we de stad die rondom Siracusa is gebouwd achter ons.

Tekst gaat hieronder verder!
  • DCIM105GOPROG0304146.
  • DCIM105GOPROG0384311.
  • In Italië de Vallei der Tempels

Wij Reizen In Italië

Italië staat bol van de historie en rijke cultuur. Zelfs in de drie maanden die wij hier doorbrachten hebben we niet alles kunnen zien en doen. Om je te helpen het maximale uit jouw reis naar Italië te halen delen we onze ervaringen en hoogtepunten op ons blog. Een mooie reisvoorbereiding voor jou, ontdek Italië.

Lars, Dasja & Ninja reizen in Brutus (camper) over de wereld. We laten je graag meegenieten maar helpen je nog liever verder met jouw reisvoorbereiding. Volg onze sociale kanalen, het blog of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Noto, ontstaan uit tragedie

Na een aardbeving moest de stad Noto opnieuw worden opgebouwd, dit is gedaan in de Barokke stijl. Het oude stadscentrum wordt omgeven door een netwerk van eenrichtingswegen waar we nog maar net met onze camper langs de geparkeerde auto's kunnen. Uiteindelijk weten we een groot parkeerterrein te vinden vanaf waar de zoektocht begint naar het mooiste deel van de stad. We doen dit allemaal 's avonds, omdat het dan nog mooier schijnt te zijn. De zoektocht verloopt niet helemaal zoals verwacht. Wat we wisten was dat Noto boven op een heuvel gebouwd is, onze theorie was dat de mooiste gebouwen daar dan te vinden zouden zijn. Maar in Italië wonen daar juist de armste mensen. Na wat te hebben rondgedwaald zakken we weer af. De moed zakt in de schoenen als we plots een trap vinden die onze aandacht trekt. Hij brengt ons tot één van de twee parallel lopende straten waaraan alle belangrijke gebouwen staan. Zo zien we Noto toch nog zoals het is bedoeld. En eerlijk is eerlijk, de gebouwen zijn prachtig en balkons als deze kennen we in Nederland niet. Maar tegelijkertijd voelen we ons wat verwend, we rijden al meer dan een maand door Italië en het begint allemaal wat normaal te worden.

Ragusa Ibla, waar de domkerk centraal staat

Ragusa en Ragusa Ibla lijken twee verschillende steden. Zo wordt er ook over gesproken. Ibla is het oude gedeelte van de stad, welke groter en groter is gegroeid. Het historische centrum draait voornamelijk om de domkerk Duomo San Giorgio, een schitterend gebouw (zowel binnen als van buiten). Maar ook de uitzichten die vanaf enkele pleinen te zien zijn over de vallei waarin Ragusa Ibla is gebouwd, charmeren ons. Zoals Italië betaamt wisselen smalle straatjes de iets bredere hoofdwegen af en laat je je met plezier verdwalen. Groot is het echter niet en met een paar uur vind je zeker de weg weer terug.

Geschreven door:
Dasja
droomde jaren van backpacken in Nieuw-Zeeland. Toen die droom nog maar net in vervulling was gekomen lag de blauwdruk voor de volgende droomreis alweer klaar. In 2015 vertrok ze met een camper vanuit Nederland. En die reis is nooit echt tot een einde gekomen. Ze reist nog steeds. De drang naar de Nederlandse sleur, met een vaste baan en hypotheek, komt waarschijnlijk nooit meer terug. Dasja wil vrijheid en zelf haar leven inrichten. Met de nieuwe 4x4 camper zal het nog wel even duren voordat ze in rustiger vaarwater komt.