Zolang mogelijk reizen

Hedendaagse nomaden op zoek naar de juiste achtertuin

Deze pagina is misschien een beetje gek, want de hele website draait om landen waar wij ons huis hebben geparkeerd om te genieten van telkens een andere achtertuin. Maar voor wie het weten wil pakken we het hier chronologisch aan, zodat je een beter beeld krijgt van wanneer we waar uithingen en hoe onze reis er een beetje uitzag. Het doel van onze reis? Een achtertuin vinden waar we nooit meer weg willen. Maar om zeker te weten dat het de juiste achtertuin is willen we eerst zoveel mogelijk opties zien. Nogal dubbel, klopt. Voorlopig blijven we daarom nog als een hedendaagse nomade rondtrekken.

De eerste reis in 2010

Na meer dan tien jaar dromen was 2010 het jaar waarin de droom van Dasja in vervulling ging; rondreizen en werken Nieuw-Zeeland. En dat samen met Lars.. 😉

Maar niet voordat er een korte tussenstop werd gemaakt in Thailand en Australië, zonde om niet uit het vliegtuig te stappen als hij er toch stopt. Twee weken in Thailand vlogen voorbij en de cultuurshock zorgde er direct voor dat het Nederlandse er af was. Daarna volgde een maand Australië totdat we de ultieme vrijheid ervoeren in Nieuw-Zeeland. Met ons eigen busje gaan en staan waar wij zin hadden. Uiteindelijk reden we goed 20.000 kilometer en liepen er nog eens 200 tot Lars terug moest om de studie af te ronden. Dasja bleef nog wat langer om te werken. De ervaring van een eigen huisje op wielen beviel ons zo goed dat we al in Nieuw-Zeeland begonnen te dromen over een volgende reis; vanuit Nederland. Na nog een studie voor ons beide gingen we die droom in 2015 ook echt leven.

De reis gaat verder in 2015

In augustus 2015 vonden we dat we genoeg geld op een hoop hadden gegooid om een huis te kopen. Een huis op wielen dan wel, maar toch. In augustus kregen we de sleutel en na het opzeggen en verkopen van alles wat niet mee werd verhuisd begon het nomaden bestaan in oktober 2015. Eerst wat onwennig aangezien we nog zo dicht bij Nederland waren. Maar na een maand in Frankrijk wisten we dit gevoel in Bretagne van ons af te schudden. Het Nederlandse was er weer vanaf. Via de kust zijn we naar beneden gezakt om langs de Pyreneeën via Andorra naar Barcelona te rijden. In Spanje ging het tempo wat omhoog tot we net voor de kerst Portugal bereikten.

Ninja maakt 2016

In Portugal zorgt Ninja ervoor dat we een stap dichterbij huisje, boompje, beestje komen. Na samen kriskras door zijn geboorteland te rijden gaan we via Madrid richting Zuid-Frankrijk en door naar Nederland. Het is zomer en er kan gewerkt worden. Na een intensieve trainingsperiode met Ninja komt de lastigste beslissing sinds ons vertrek in 2015; Ninja kan niet mee naar IJsland.

We weten niet hoelang we het volhouden om te blijven rondtrekken als hedendaagse nomaden. En IJsland met een eigen camper kan niet anders dan een unieke ervaring zijn. De kogel gaat door de kerk, we gaan. Eén week Faeröer eilanden en vijf weken IJsland. Wat een ervaring maar toch niet hetzelfde zonder Ninja. Hij vergeeft ons gelukkig snel en samen vervolgen we de weg naar Italië.

2017 begint met een nieuw continent

Net het nieuwe jaar in rijden we van Italië naar Zuid-Spanje om de oversteek te maken naar ons derde continent; AFRIKA. Officieel het vierde continent aangezien IJsland voor de helft op de Noord-Amerikaanse tektonische plaat ligt, maar who’s counting. Helaas blijft het deze keer bij Marokko. De omringende landen zijn op dit moment niet de meest uitnodigende en aangezien we nog lang niet alles in Europa hebben gezien keren we na drie maanden terug. We trekken nogmaals richting Portugal, dit keer om ons meer op het noorden te richten. Het zal een drukke zomer worden, met veel bezoek van familie en vrienden. Dankzij de nieuwe vrienden die we onderweg maken komen onze gemaakte plannen wederom niet helemaal tot zijn recht. Een groot deel van Noord-Spanje hebben we nog steeds niet ontdekt. Maar leven in het hier en nu is belangrijker. Want hoe snel kom je weer terecht in een groep van acht rondtrekkende busjes en campers? Met surfen als voornaamste doel. Als het begint af te koelen in Noord-Portugal besluiten we dat we nog een keer naar Marokko willen. We hebben nog lang niet alles gezien, dus in november pakken we wederom de ferry vanaf Algeciras. We richten ons ditmaal op het noorden, het Rif- en Atlasgebergte en de Sahara. Kerst en oud & nieuw vieren we op een heerlijk afgelegen strand met oude en nieuwe vrienden. Zo hoort het leven te zijn.

Tekst gaat hieronder verder!
  • Dasja en Ninja met de ondergaande zon
  • Italië hot water stream
    DCIM105GOPROG0304164.
  • Ninja voordat hij los gaat in de Sahara
  • marokko kosten rondreis
    Camper aan de kant Lars wil het ook opnemen
  • reizen met dasja
    Dasja aan het onderhandelen
  • Met de camper door het Rifgebergte
  • Zeehondenkolonie Nieuw-Zeeland
    Zeehondjes kijken met Dasja
  • Nu mag Lars mee met de IJslandse vissersschepen
  • Lachen voor de foto Ninja
  • Bus omgebouwd en klaar om te reizen
  • camper gebouwd door Dasja & Lars
  • Ninja in Oukaimeden met uitzicht over Marrakech
  • Dasja geniet van de ondergaande zon
  • Lars en Ninja genieten van de Ouzoud waterval
  • Lars, Dasja & Ninja voor onze Brutus
  • Ninja op Monte Monaco
  • Omgebouwde camper
  • Hallo Ninja
  • Dasja helemaal happy in de Ben Yousses Madrasa
  • Lars en Ninja in Italië

Wij Reizen In

Lars, Dasja & Ninja reizen in Brutus (camper) over de wereld.  Na zes maanden Nieuw-Zeeland in een klein omgebouwd busje wisten we het zeker. Reizen met een camper is voor ons dé manier om de wereld te ontdekken! Terug in Nederland kochten we een camper. Sinds 2015 zijn we op ontdekkingsreis door Europa en Marokko.

We laten je graag meegenieten maar helpen je nog liever verder met jouw reisvoorbereiding. Volg onze sociale kanalen, het blog of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

2018 een vaste achtertuin uit proberen

We verlengen het visa in Marokko om in totaal vier maanden rond te trekken. Na de unieke ervaring van een dik pak sneeuw in Marokko komen we weer aan in Europa. Maar dit keer niet voor een nieuwe bestemming. We gaan kijken hoe Noord-Portugal, specifiek Viana do Castelo, ons bevalt. Na hier al bijna een hele zomer te hebben rondgehangen zou dit zomaar eens de achtertuin zijn waar we naar zoeken. We huren een appartement en hebben voor even een ‘normaal’ leven maar dan met veel meer surf. Helemaal wennen doet het toch niet. Zeker niet als we ons droomhuis voorbij zien komen op Marktplaats. Nee geen echt huis, nog steeds een op vier wielen. Of eigenlijk zes. Brutus staat namelijk op dubbellucht achter. Na weken van financieel wikken en wegen staat hij opeens onder onze naam in een Nederlandse stalling. Te wachten op de verbouwing van materiaalwagen van de Oostenrijkse brandweer naar ons nieuwe thuis. Na een traditionele kerst bij Portugese vrienden pakken we aan het einde van het jaar onze spullen weer in, terug naar Nederland om aan het bouwproces te beginnen.

2019 een nieuw huis bouwen

Het bouwen begint wat onwennig, we werken al jaren online en opeens moeten de handen letterlijk uit de mouwen. Na het strippen en het dak te laten verhogen door een carrosseriebouwer begint ons avontuur. Het neemt uiteindelijk ruim acht maanden in beslag voordat Brutus daadwerkelijk ons nieuwe thuis is. Op de verhoging van het dak na doen we alles zelf; de inbouw, het leidingwerk en de elektra. Zo kennen we straks alle ins en outs van Brutus, mocht er ooit een probleem zijn dan kunnen we dat als het goed is ook zelf oplossen. Na wat kleine testritjes en het afhandelen van de hele administratieve rompslomp, die komt kijken bij het bouwen van een camper, zijn we klaar voor 2020 waarin we eindelijk echt gaan reizen met Brutus.

2020 eindelijk reizen in Brutus

Nog maar een paar weken in het nieuwe jaar laten we Nederland weer even achter ons. De eerste serieuze testrit richting Corsica en Sardinië. Hier hopen we Brutus in verschillende omstandigheden uit te proberen. In de bergen, maar ook over de kleine wegen en onverharde paden. En natuurlijk speelt het klimaat, de schitterende natuur, witte stranden en de unieke onderwaterwereld ook mee. Uiteindelijk moeten we een streep zetten door Sardinië, door technische problemen met de ferry is het twee weken lang niet mogelijk de oversteek te maken. We besluiten dan ook de tijd te nemen voor Corsica, totdat acht weken in onze trip Frankrijk in lockdown gaat i.v.m. de Corona uitbraak. De slimste beslissing is om terug naar Nederland te rijden. Dus opeens zijn we weer terug. Wel met een lijstje van mogelijke verbeteringen voor Brutus. Zo krijgt hij grotere nieuwe banden, betere schokdempers en gaat er achter een bladveer tussenuit. Alles voor een nog beter rijcomfort. Met nog wat kleine aanpassingen zijn we klaar voor nieuwe avonturen…
Die komen gelukkig datzelfde jaar nog. In het najaar zetten we koers naar het voor ons vertrouwde Portugal. Zonder Corona had dit niet op de planning gestaan, maar tegelijkertijd is het heerlijk om juist hier onzekere tijden af te wachten. Naast het opzoeken van vrienden en mooie plekjes van vroeger kunnen we nu ook in Portugal nog verder van de gebaande paden. Zo leren we Portugal opnieuw van een andere kant kennen.

2021 Weer echt reizen ‘na’ Corona

Portugal voelt al te veel als ons tweede thuis waardoor het echte reisgevoel pas komt als we halverwege het jaar via Nederland voor het eerst richting Noord-Europa gaan. Eindelijk. Hier praten we namelijk al jaren over. En hoewel het niet volgens het originele plan gaat, Corona blijft effect hebben op de planning, krijgen we in de maand die we in Zweden doorbrengen wel de bevestiging; hier moeten we naar terug. Na meerdere periodes van op één plek te hebben stilgestaan begint het reizen hier weer echt. Dankzij het allemansrecht verplaatsen we dagelijks en is het reisgevoel weer helemaal terug. In plaats van werken op mooie plekken zijn we weer echt aan het reizen. We beperken ons vooralsnog tot Zuid-Zweden, waar we een onverharde route volgen richting de twee grootste meren van het land. Vanaf hier zakken we weer af en uiteindelijk volgen we de westkust naar het zuiden, waar we nog twee dagen weten te surfen, voordat we de oversteek naar Denemarken maken. We hoopten in Cold Hawaii op betere golven, maar genieten in Denemarken ook vooral van de natuur en bijbehorende rust. Ook hier proberen we zo veel mogelijk over onverharde wegen te rijden, en pakken zelfs voor het eerst een stuk strand mee. Na een kleine maand wordt het dan toch echt tijd om meters te maken richting het zuiden. Met de Canarische Eilanden als ultieme overwinterbestemming. Al verrast Duitsland ons eerst nog als we in het Zwarte Woud een laatste shotje groen halen.

Na een tocht van goed 27 uur komen we aan op ons eerste Canarische Eiland: Lanzarote. Zelf dopen we het al snel om tot Tropisch IJsland aangezien het rauwe zwarte landschap en het vulkanische landschap sterke overeenkomsten vertonen. De eerste maand vliegt voorbij en dat gevoel blijft als we de oversteek maken naar Fuerteventura. Voor we het echt doorhebben vieren we kerst en Oud & Nieuw in onze korte broek op het strand.

2022 Eilandhoppen en toerist in eigen land

We beginnen het nieuwe jaar met een steady 20 °C al had de Calima (Sahara stof in de lucht) prima een jaartje weg mogen blijven. Na het grondig verkennen van Fuerteventura, voor ons het fijnste Canarische Eiland met de camper, begint het echte eilandhoppen pas echt. Met nog ruim een maand te gaan willen we nog drie eilanden aandoen: Gran Canaria, La Gomera en Tenerife. Elk eiland heeft zijn eigen vibe en typische natuur die de boventoon voert. Van heerlijke stranden, rust en ruimte op Feurte naar ongekende rotsformaties en de eerste tekenen van bossen op Gran Canaria. La Gomera is het paradijs voor wandelaars, met het 2,5 miljoenjaar oude oerbos als kers op de taart. Overnachten met de camper is hier helaas beperkt. Op Tenerife draait alles uiteraard om de Teide, de hoogste berg van Spanje. Tenerife is dichterbevolkt dan de andere eilanden en lijkt soms wel op een samenvatting van al het voorafgaande. Na een paar heerlijke road trips staan we met een dubbel gevoel weer op de ferry. Dit keer voor een tocht van 34 uur. We willen blijven, maar ook weer door. Het volgende hoofdstuk wordt namelijk als toerist in eigen land. Even een periode in de buurt van familie en vrienden voordat we weer toegeven aan de drang naar verdere bestemmingen.

Wordt vervolgd

Op dit moment zijn we nog niet klaar met reizen, Brutus heeft nog veel te weinig kilometers op de teller staan. Daar moeten er minimaal nog 100.000 bij! Een huis dat niet op wielen staat voelt voor nu ook nog steeds een beetje gek. Bovendien hebben we de ideale achtertuin nog niet gevonden. Dus ons verlanglijstje blijft nog groeien; Scandinavië, de Balkan, tot aan Mongolië rijden en de oversteek naar Amerika en Canada maken. Wanneer en in welke volgorde? Geen idee..

6 comments on “Zolang mogelijk reizen”

1. Dag Dasja en Lars, Wat een geweldig avontuur. Heerlijk om jullie verhaal te lezen.
    Wij, mijn vrouw, onze 2 IJslandse hondjes en ik zijn voornemens een half jaar te gaan reizen met onze buscamper.
    We nemen een half jaar onbetaald verlof en willen eropuit.
    Het plan is in grote lijn te reizen via Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië en dan via de Balkan terug naar Nederland.
    Hebben jullie nog wat belangrijke tips aangaande onze reis?

1. Wat een heerlijk vooruitzicht, een half jaar niet over werk nadenken en lekker reizen! De belangrijkste tip is waarschijnlijk gewoon gaan, niet te veel over nadenken maar gewoon doen. Alles vind zijn weg wel. Als je iets bent vergeten koop je dat ook prima onderweg. En plan niet te veel, of zelfs niet, het loopt toch altijd anders dan verwacht. Gewoon lekker van dag tot dag kijken waar je zin in hebt en waar je naar toe wilt. Onze eerste trip dachten we half Europa te doen in een jaar, we zijn toen niet verder gekomen dan Portugal. Omdat het onderweg zo fijn was hadden we totaal niet de behoeften meer kilometers te maken.
      Misschien nog wat handige blogs die jullie kunnen helpen;
      - Handige camper apps
      - Camper checklist voor vertrek
      - Kosten overzicht van reizen in een camper
      - Waar je niet aan denkt bij een camperreis
      Bekijk ook zeker de landen informatie die we hebben bijgehouden. Voor Frankrijk en zeker Portugal is deze uitgebreid. Voor Spanje en Italië hebben we blogs. Mochten er vragen zijn weten jullie ons te vinden! Alvast een heerlijke reis.

2. Waarom hebt u nog niet via de Balkan naar Griekenland of Turkije gereisd. Ik ben er van overtuigd dat zeker Turkije iets voor jullie zou kunnen worden om te overwinteren bv.

1. Hi Pascua,

Dankjewel voor je reactie en tip! We worden zeker steeds enthousiaster over Turkije. En de Balkan en Griekenland staan ook hoog op onze lijst. Maar het is er gewoonweg nog niet van gekomen. We verwachten na de bouw van de nieuwe camper eerst richting Scandinavië en Polen te gaan. Daarna zien we weer verder.